2006-01-24
Alla ni pubbeungar som mår dåligt, sluta med p-piller! Jag lovar att ni kommer må bättre. Dessutom tvingas ni att ha kondom vilket skonar er från klamydia.
"Jag hatar de där tabletterna", säger 17-årige Sara till AB. Hälften av alla unga tjejer tappar sexlusten av p-piller. Vilken funktion har p-pillerna om tjejerna inte pallar att ha sex?
Kanske har de sex mot sin vilja och riskerar vestibulit?
En kompis har en sån ljuvlig gynekolog. Hon bedriver sin egen lilla gerillaverksamhet.
Hon frågar alla kvinnor som kommer dit: "Varför ska du ha p-piller? Varför skaffar du inte barn? Om du bara visste hur många kvinnor som kommer hit och har svårt att bli gravida."
Hon berättar om alla kvinnor hon möter som tror att de själva kan bestämma när de ska skaffa barn och hur många ungar de ska ha och de satsar på karriären tills det är för sent... och så sitter de hos henne och gråter.
Smartaste reklamplaceringen just nu är en känd fertilitetskliniks spottar i Lugna favoriter. Lite hångellåtar får alla att tänka på snusk... men så kommer rösten "vart sjunde par har svårt att bli gravid..."
Genialt.
Kasta p-pillren alla tjejer och skaffa barn i stället! Ni kommer inte att ångra er.
DAGENS RÄTT
Peaches Geldofs skriver att hon hatar sitt namn och alla kändisar som ger barnen sicka namn.
DAGENS FEL
Nicola Perrelli som tar med Angelo, två bast, på Lilla Jönssonligan-premiär.
Tidigare kommentarer/betyg
Sluta med p-piller - bli gravid i stället
Desolett. Det är ett vidrigt ord. Jag har aldrig mått så dåligt som när jag åt Desolett. Jag blev svullen, mådde illa, fick migrän, fick ångest, tappade sexlusten, jag småblödde jämt, hade alltid nedsölade trosskydd, fick svamp och en massa urinvägsinfektioner.Alla ni pubbeungar som mår dåligt, sluta med p-piller! Jag lovar att ni kommer må bättre. Dessutom tvingas ni att ha kondom vilket skonar er från klamydia.
"Jag hatar de där tabletterna", säger 17-årige Sara till AB. Hälften av alla unga tjejer tappar sexlusten av p-piller. Vilken funktion har p-pillerna om tjejerna inte pallar att ha sex?
Kanske har de sex mot sin vilja och riskerar vestibulit?
En kompis har en sån ljuvlig gynekolog. Hon bedriver sin egen lilla gerillaverksamhet.
Hon frågar alla kvinnor som kommer dit: "Varför ska du ha p-piller? Varför skaffar du inte barn? Om du bara visste hur många kvinnor som kommer hit och har svårt att bli gravida."
Hon berättar om alla kvinnor hon möter som tror att de själva kan bestämma när de ska skaffa barn och hur många ungar de ska ha och de satsar på karriären tills det är för sent... och så sitter de hos henne och gråter.
Smartaste reklamplaceringen just nu är en känd fertilitetskliniks spottar i Lugna favoriter. Lite hångellåtar får alla att tänka på snusk... men så kommer rösten "vart sjunde par har svårt att bli gravid..."
Genialt.
Kasta p-pillren alla tjejer och skaffa barn i stället! Ni kommer inte att ångra er.
DAGENS RÄTT
Peaches Geldofs skriver att hon hatar sitt namn och alla kändisar som ger barnen sicka namn.
DAGENS FEL
Nicola Perrelli som tar med Angelo, två bast, på Lilla Jönssonligan-premiär.
Tidigare kommentarer/betyg
- 2011-08-15 08:10
-
Eller så ser man till att skydda sig, utan P-piller och med en kopparspiral, som jag har. Jag tänker Inte skaffa barn och en spiral är Super bra, man slipper fundera på om man är skyddad eller inte och den kan sitta där i 5 år. Den skyddar dock inte mot sjukdomar så om Du byter partner bör du använda kondom.
- 2006-04-01 16:34 Diva
-
bara en liten kommentar angående kommentaren om vestibulit; alla som har vestibulit har faktiskt inte haft sex mot sin vilja eller "för att ställa upp", det finns andra orsaker också, en hel hög till och med!!! inte för att provocera (nåja kanske lite) men det känns faktiskt lite kränkande när folk "vet" att jag har vestibulit för att jag var ung, dum tonåring å säkert hade sex för att vara snäll...
- 2006-03-21 17:20 sofiat
-
Skulle jag som 16åring skaffat barn, hade min uppväxt slutat, nu skulle jag behöva bli vuxen, min utbildning/framtid skulle bli åtsidosatt.
Det är helt sjukt det du skriver, att bara skaffa barn sådär är egoistiskt och elakt. Är man inte redo för att skaffa barn ska man inte göra det heller.
- 2006-03-08 14:28 Åsa-Karin Hanmon
-
STAFFAN; tack för ditt inlägg. jag håller med.
MSN-diskussion med min sambo: pihlen säger:
känns ringen bra då?
puckoapa säger:
alltså, den är väl ok.
puckoapa säger:
men det är ju fortfarande hormoner i min kropp som härjar.
puckoapa säger:
och vem vet?
puckoapa säger:
min minskade lust på sista tiden kanske har med den att göra.
pihlen säger:
ja
puckoapa säger:
det är ju sånt man aldrig kan veta eller utesluta.
pihlen säger:
nej visst
pihlen säger:
tråkigt att ett liksom sexhjälpmedel ska hämma sexlusten, lite motsägelsefullt
puckoapa säger:
ja.
puckoapa säger:
men det spelar ju ingen roll.
puckoapa säger:
tjejerna ska ju finnas till för att killarna ska få utlopp för sin lust,
puckoapa säger:
men man kan ju minska tjejernas lidande genom att reducera risken att de blir gravida.
pihlen säger:
å om nu killarna av naturer är så mycket kåtare än tjejerna så kunde ju vi käka lust-hämmande piller, så vi kanske hamnar på samma nivå! smart va?
och lite så känns det faktiskt. de som propsar om p-piller och tog fram dem, vad tänkte de egentligen? och alla förutfattade meningar om tjejers och killars sexualitet. hörde på ett radioprogram om kraven på p-piller för killar: får absolut inte hämma sexlusten eller vara hälsofarligt på något sätt. MEN TJEJERNA DÅ? nej. helvetesvärld.
- 2006-02-11 21:37 Staffan Lundberg
-
P-piller är inget annat än ett koncentrerat manschauvinistiskt förtryck !!!
Livsfarliga minskar de din lust och möjliggör mannens fysiska njutningar på bekostnad av finare njutningar, även för honom.
Varför ?
Jag anser att P-piller bör förbjudas inte bara av hälsoskäl men även därför att de representerar det gamla samhällets värsta form av förtryck, nämligen förtrycket av kvinnans rätt till sin egen kropp och sexualitet.
OM Du som kvinna tycker att du måste ta det för att kunna "ställa upp" för din pojkvän så bidrar du till ett samhälle som utnyttjar kvinnor...
Ta i stället fram mer av din egen sexualitet. Det KAN bli mer intressant även för din pojkvän....
- 2006-01-30 23:06 Samantha Cronmark
-
Måste få lägga mig i denna diskution om p-piller...Använde själv både desolett och trinovum...Båda var lika dåliga...Mådde hemskt,ingen sexlust m.m...Använde dessa i 7 år...Nu har vi försökt få barn i 3 år men inget resultat...Misstänker p-pillrena, fast barnmorskor o gyn lovar innan att det inte ska påverka så är man skeptisk...Använd kondom istället vet jag!!
- 2006-01-28 17:14 Matilda
-
Jag är jävligt trött på alla omogna människor som skaffar barn utan att ha en aning om någonting!
Det är dags att satsa på adoption, jorden är redan överbefolkad.
Att vara tvungen att använda kondom när man har en seriös relation är inte kul, det borde finnas bättre sätt. Det är inte alltid så att killen inte vill ha kondom!
- 2006-01-25 19:43 Anna Andersson
-
Hej
Ville bara sæja mitt i debatten
Jag dog næstan av mina ppiller. Det var bara rena turen att jag överlevde. Jag blev så djupt deprimerad att jag gjorde ett sjælvmordsförsök. Tog sömntabletter, men jag kræktes upp dom. Annars skulle jag vara död nu. Det stod inte på biverkningslistan att sjælvmord var en biverkning och det var ingen som berættde det heller. "lætt depression" stod det bara.
Sen nær jag pratade med barnmorskan för att få ett alternativ vægrade hon ens svara på vad det fanns för alternativ. Hon sa att jag skulle pröva en annan sort, minipiller, och dom skulle vara garanterat biverkningsfria. Men icke, jag mådde lika dåligt av dom men hade vett på att sluta i tid den hær gången.
Kollade då upp på internet alternativen, och det jag fastnade för var pessaret.
Men nær jag ringde till barnmorskan igen sa hon att det skrev hon inte ut för det var för gammalt och omodernt. Hon var mycket otrevlig mot mej. Man behöver væl inte behandla folk som skit bara för att man inte anvænder "rætt" preventivmetod??? Speciellt inte som jag höll på att dö av det?
Dessutom fick jag åtskilliga andra biverkningar som var mycket jobbiga, om æn inte dödliga.
P-piller och minipiller ær jættebra för dom som tål det, men låt för guds skull vi andra få anvænda alternativen! Jag vill ju faktiskt inte dö.
Jag gick till en annan barnmorska och hon gav mej ett pessar. Det har jag anvænt i ett år och det funkar skitbra.
Ock varför finns det inget alternativ för mænnen? Varför ær det bara vi kvinnor som har skyldigheten/rætten att kunna skydda oss? (förutom kondom då)
- 2006-01-25 16:39 Ewa Sandborg
-
Nä. Det ska man naturligtvis inte göra. Men man kunde ju önska att de testade p-pillrena ordentligt och skrev ut alla biverkningar. för det gör de inte. Jag är som sagt lycklig extramamma och tänker inte föda några kids. Men jag skulle aldrig våga ta p-piller igen.
- 2006-01-25 14:53 Carolina Svensson
-
Jag äter Trionetta och jag har inte märkt någon skillnad från innan jag började och nu. Jag känner mig mycket tryggare med p-piller än med kondom. Det är ju inte direkt en gång som kondomen har spruckit vid samlag för mig... Man ska ju kunna slappna av och inte behöva tänka på att kondomen ska hålla. Sen har den ju åkt av i bara farten också. Och ja, jag vet hur man ska sätta på en kondom på rätt sätt så det behöver ingen fråga om... Jag har mått dåligt förr av både p-piller och p-spruta, testat p-plåster men har nu fått ett ärr efter plåstret då det blev instängd hud där... Så för mig funkar p-piller jättebra, både för att jag har ett fast förhållande och för att jag känner mig säkrast och tryggast då jag äter p-piller. Finns ju så många olika p-piller och mini-piller sorter så man får väl testa sig fram tills man hittar en sort som man inte mår dåligt av. Det har jag alltid blivit rekomenderad hos gyn - att testa mig fram alltså...
Men om inget preventivmedel är bra på olika sätt hur ska man då kunna skydda sig - inget sex alls? Visst om man inte skyddar sig en period och får det där barnet men när barnet har kommit och allt är normalt med kroppen igen - vem vill då skaffa barn igen för att inte behöva tex käka piller? Då är ungen typ 1-2 månader gammal... Jag fattar inte samhället just nu när det gäller att skaffa barn och preventivmedel... Visst att det finns en del som inte kan skaffa barn men ska vi som kan få barn behöva ha dåligt samvete då vi vill vänta med barn... Ska vi behöva massproducera barn bara för att inte stöta oss med de som inte kan skaffa barn av olika anledningar???
- 2006-01-25 13:47 Ewa Sandborg
-
Jag har aldrig varit så sjuk som när jag åt p-piller. Jag trodde att jag skulle dö. Jag hade UVI MINST två gånger i månaden. Minst. Jag åt säkert 2000 citodon och flera hundra kurer med antibiotika under den här perioden som varade ungefär i två år. Jag vaknade på natten, spydde och svimmade för att jag hade så ont. Mitt ex fick bära mig till akuten. Jag är så undersökt och utredd som man kan bli, inget fel. Ingen berättade för mig att det kunde bero på mina p-piller till en barnmorska upplyste min tjejkompis om detta. Jag slutade ta mina p-piller och har varit frisk sedan dess. Det är nåt jävla fel på läkarkåren och det är nåt jävla fel när ingen antingen vet om att man kan bli såhär sjuk av det, att ingen har berättat för läkarna att man kan bli det OCH att det inte står någonstans. Två år av mitt liv är förstört av detta och jag vågar fortfarande inte gå till gynekologen för jag har aldrig blivit så förnedrad som under den här perioden. De trodde att jag var sinnessjuk trots att jag hade så ont att jag kräktes och svimmade och gjorde inte någon direkt hemlighet av det. Varken för mig, mina nära eller någon annan i närheten.
Jag vill inte heller ha några barn. Men man kan skydda sig på andra sätt.
P-piller är fel.
- 2006-01-25 12:14 Jessica Jönsson
-
det har var nog det sämsta du någonsin skrivit. jag är så innerligt trött på kvinnor som inte kan respektera andra kvinnor som inte vill ha barn. du låter som rigmor robért, linda. skärpning!
- 2006-01-25 09:52 Marita
-
Här var det som den vidriga läkaren jobbade:
Ekens Barnmorskemottagning
Wollmar Yxkullsgatan 25
118 50 Stockholm
GÅ INTE DIT!!!!
Det var länge sedan som jag var där, 2001 tror jag. Så hon kanske inte är kvar.
Men jag kommer aldrig att glömma hur det var att bli korsförhörd och förolämpad för att jag inte vill ha barn.
- 2006-01-24 21:30 Mia F
-
DIN BÄSTA KRÖNIKA HITTILLS! Och det säger ganska mycket eftersom jag gillar de allra flesta av dem! Jag håller med i varenda bokstav. Vägra konstgjorda hormoner!!
- 2006-01-24 20:18 Melon Del toro
-
aa jag hoppas att krönikan inte var seriös för det låter helt sjukt. jag tror att de kvinnor som använder p piller och är nöjda med det är betydligt fler än de som inte trivs med det så är det med allt!.. d finns bieffekter med alla läkemedel men inte för alla precis som p piller. nu pippar alla hejvilt i alla åldrar så om en 13 åring som känner sig ascool och vill knulla åå hennes 14åriga pojkvän inte får upp dicken för han e så nervös när allt fifflande me kondomen kommer upp då är det väl bättre att d använder p piller än att lillflickan blir på smällen.. d finns många som itne kan använda eller orkar fiffla me den eller helt enkelt inte vill betala så jävla mycke om de knullar några ggr per dag. då tycker jag p piller är nästa steg ..
- 2006-01-24 20:05 Therese Mc Donald
-
Klart man inte skall knapra piller, varje gång du stoppar en liten vit rackare i munnen så grejar du med din egen kropp. Saker kommer ut balans och man kan få MASSOR av sjukdomar. Är det ingen som sett att många tjejer har dött av P-piller? Hur kan man som ansvarstagande vuxen uppmuntra sina barn, fruar, flickvänner eller väninnor att ta skiten? Om det skall pippas så på med kondomen, den är säker och skyddar mot det mesta.
Sedan tycker inte jag att man skall skaffa barn förrän man känner i hela själen att detta fixar jag, ett barn är så pass krävande att det verkligen skall vara efterlängtat. Man känner en sådan stark kärlek till detta barn men samtidigt så tar det ett tag innan man kommer in i allt och är då barnet inte hundra etablerat i en själv samt relationen så kan det knäcka mer än det kan hela.
Så på med gummit och av med det när det skall fortplantas!! Sluta förpesta kroppen med kemikalier när det inte behövs!!
- 2006-01-24 17:45 LolitaRegina
-
dessutom.. jag har ätit p-piller (dock inte desolett!) utan uppehåll sedan 1997, och har inga biverkningar överhuvudtaget. den enda effekten de har haft är väl att mensen minskade, men det är ju inte direkt något som jag sörjer.. :P
- 2006-01-24 17:44 LolitaRegina
-
håller helt och hållet med marita! jag skulle skälla ut gynekologen om hon sa så åt mig! tack och lov så har jag inte stött på någon sådan, utan det har bara varit kvinnor som låtit MIG bestämma över MITT liv. nej, jag vill inte ha barn! det här var den sämsta krönika jag har läst. usch, linda, jag som fick tillbaka lite av respekten för dig efter krönikan om pubbeungarna... nu är jag SÅ besviken!
- 2006-01-24 16:59 Sofia
-
Ja, eftersom mitt största mål i livet är att få barn tänker jag mycket på det. Är nu 25 år och knaprat piller i typ 8 år, dock utan större biverkningar. Ingen dålig sexlust, ingen vestibulit, ingen ångest, ingen svamp, ingen viktuppgång - jag fick dock en perfekt finnfri hy! Så trots att jag är skeptisk till att påverka min kropp med hormonpreparat så har jag valt det och det har fungerat bra. Och du Linda, du pushar ju också mycket för att vi unga ska utbilda oss och det tycker jag också är viktigt. Jag har ett år kvar innan jag är färdig civilingenjör, och jag "kan" (främst pga dålig ekonomi) inte skaffa barn förrän jag jobbat ett tag också (om jag nu får jobb). Kompisar mässar för mig "du måste tänka på din mammapenning, jobba först", "Du måste ha ett kapital innan du får barn". Och nu sitter jag här och ser alla rubriker och får ytterligare en stress på mig - att jag måste skaffa barn innan 30 för annars får jag missbildade knoddar och down syndrom-ungar och annat freaky. Eller så kommer jag väl ha jättesvårt att få barn för att jag väntade för länge, för att jag var "duktig" och utbildade mig och ville ha ekonomisk trygghet och en bra bostad och en bra äktenskap innan jag började försöka sätta liv till världen som jag har ansvar för. Lite jobbigt! Hur ska man få livet att gå ihop?!
- 2006-01-24 14:12 Marita
-
Nej, nu blir jag ledsen. "ljuvlig gynekolog" Jag tror jag har råkat ut för henne, och jag har sällan varit så deppig. Hon var vidrig, inte ljuvlig! ALLA kvinnor kanske inte vill ha barn. Jag vill det i alla fall inte, och jag uppskattade verkligen inte att bli uppläxad av en läkare för något som är mitt högst privata beslut. Hon sa t o m att om jag inte skaffade barn så skulle nog min man byta ut mig mot någon yngre sen när jag var för gammal för att få barn.
Hon vägrade att skriva ut p-stavar åt mig, för dom räcker ju i 3 år, och om 3 år så skulle jag vara för gammal att få barn.
Jag gick därifrån helt chockad och satt sedan hemma och grät i en vecka. Tydligtvis så är jag en dålig kvinna som inte ens förtjänar att få vara gift, utan borde bli lämnad för någon som vill göra sin samhälleliga plikt som kvinna och föröka sig.
Jag borde ha anmält henne! Då kanske hon inte skulle ha trakasserat fler, som hon nu uppenbart har gjort!
ps. jag har aldrig heller mått så bra, både fysiskt och psykiskt ( ingen pms ) som när jag åt Desolett. Långt ifrån alla mår dåligt.
- 2006-01-24 13:35 Erica Klasson
-
nån slags kommentar till Hasses kommentar; du har rätt! Till viss del. p-piller är ett utmärkt preventilmedel för de som har ett stadigt förhållande. Men hur många "pubbeungar" har det? Pubbeungar (jag har själv varit en ganska nyss) väljer p-piller för att det är skönt att ha regelbunden mens och så "slipper man ju kondomen". Och detta är ju helt fel skäl till att använda p-piller. jag slutade med dem efter att ha käkat dem i över fyra år. fatta va bra jag mår nu till skillnad från då. jag förstod aldrig att det var p-pillrena som tryckte ner mig helatiden. Så bläää för p-pillren!
- 2006-01-24 12:43 Hasse Rydstedt
-
Jag håller inte med dig. P- piller är trots allt ett av de bästa preventivmedlen som skyddar mot graviditet (men inte mot könssjukdomar). Varför ska då en tjej som t.ex. fortfarande studerar och befinner sig i tonåren riskera att bli gravid? Kondom skyddar ju trots allt inte till 100%. Men om man mår illa av dessa piller så ska man ju givetvis inte fortsätta med dem. P- piller är bra i stadiga förhållanden där man redan känner varandra ut och in. När man däremot ska ha "one night stands" så är ju kondom det bästa skyddet! "Ett barn kräver kärlek, inte bara bröstmjölk!" (Det är inte bara att föda ett barn och tro att allting ordnar sig).
Foto: Ulrica Zwenge


