En text om hemmafruar
Ikväll när jag slog på TV:n så zappade jag runt på olika kanaler och fastnade på tv4plus. Programmet var dr Phil, vilket nog många någon gång sett på. Kvällens gäst var ett par, varav mannen var helt slutkörd. Han var hemmaman och skötte allt hushållsjobb plus att ta hand om parets fem barn.
Vi fick se en liten videosnutt från mannens vardag och den var minst sagt
stressig. Bland annat skulle ju dessa fem barn väckas. Sedan skulle samtliga klä på
sig, äta frukost, tvätta sig och borsta tänderna. Mannen for runt och väckte barnen i tur och ordning, frukosten serverade han men även tog fram ryggsäckarna åt barnen. Han jäktade på dem så de skulle hinna med skolbussen. Efter att ha skickat iväg de tre äldsta barnen skulle han städa bort frukosten, torka av bordet, och ta hand om de yngre barn.
Han berättade samtidigt som videon rullade på. "Lagar jag inte mat, så tvättar jag, gör jag inte det så dammsuger jag" var en av kommentarerna. "Jag har bara tid för mina barn och hemmet, jag har nästan inget umgänge med vuxna människor" var ytterligare en kommentar. Slutligen medgav mannen att på kvällen var han bara så trött att han ville sova, så parets sexliv hade börjat sina kraftigt.
Jag satt tyst och lyssnade på alltihop medan jag åt av min varma macka. Tillslut lade jag ned gaffeln och blev irriterad. Skulle det vara någon nyhet att fem barn och ett hushåll kräver enormt mycket jobb? Ett stort ansvar? Mannen som påstod sig inte ha något umgänge med vuxna, eller inte orka med sex..skulle han vara ett unikum då eller?
Hur tror han att hemmafruar världen över mår och har det? Det är knappast mindre jobb för dem. Det är precis lika mycket mat-kladd, tjat på barnen, lika mycket disk och dammsugning och tvätt. Och nej, jag har inget emot att män som tar ansvar i hemmet blir trötta och slutkörda. Det är normalt. Det som är konstigt är att många män verkar inte tro vilket jobb det är, förrän de testat.
Jag såg just ett sådant program en gång i tvn, mannen axlade allt ansvar, såsom barn, tvätt, städ, matlagning. Första kommentaren blev "det här arbetet tar aldrig slut" Nej, såklart. Hushållsarbetet är herkulesarbete. Det finns där hela tiden, ständigt nya skitiga kläder, ständigt mer disk, ständigt damm och skit. Jag förstod inte varför dr Phil inte reagerade med kommentaren "såhär lever väldigt många amerikanska kvinnor, hemmafruar" Men nej..inget sådant blev sagt.
Varför verkar det mer ok för män att säga att hushållssysslorna tar livet av honom? Det är ingen som tycker att hemmafruar behöver träffa vuxna, aldrig har jag hört det iaf. Ingen har heller verkat tro att de skulle behöva det umgänget heller.
Det är just pga detta jag förespråkar starkt att båda parter i en relation ska hjälpas åt. Barn eller inte, ett hem blir skitigt, kläder behöver tvättas, golvet behöver dammsugas, toan behöver skuras, disk behöver bli ren.
Om man valt att leva ihop, så det väl naturligt att också dela på dessa sysslor? Det är trots allt _bådas_ skit som ska städas upp. Om båda samsas om städ och tvätt så blir ingen helt utsjasad, ingen blir irriterad heller. För hur många skulle uppskatta att göra _allt_ i ett hem och den andre ligger på soffan och slöar? Och även om ena partnern har arbete, så finns det inget hinder för att någon gång köra en tvättmaskin, vika lite tvätt, köra ett svep med dammsugaren eller diska lite. Det behöver inte vara ett mastodont-projekt, allt hänger på att inte spara all städning till ett jättejobb. Utan ta lite då och då.
Jag blir så himla sur och upprörd på folk som bara tar för givet att deras partner tar hand om allt. Hjälp till, även om han/hon inte frågar om det, fråga själv!
Tidigare kommentarer/betyg
- 2005-12-31 05:28 Sam Bergenstrahle
-
Jag förstår inte, så berätta gärna, för jag såg inte programmet i fråga... Handlade det verkligen om att MÄN har det så jobbigt när de sköter om hemmet, eller handlade det om att DET ÄR JOBBIGT? Med bakgrund av att det är ovanligare med hemmamän än hemmafruar kan jag förstå att någon -- kanske en kvinnlig beslutsfattarinna -- valde att göra ett reportage om en mans vedermödor, eftersom det är lite ovanligare, men var låg poängen? För mig som gammal snart-förtitvåtaggars-man är det fan så självklart att det bara handlar om roll, och inte vilket kön rollinnehavaren(innan) råkar ha. Så kontroversiellt är det med hemmamän, d.v.s. inte alls. Och visst, du täcker upp med ett han/hon i slutet av texten, men det kom lite för sent... Jag tycker att det är tråkigt med så starka reaktioner mot företeelser som inte längre är sanna. Därför gäspar jag först, och lägger sedan ned energi på detta inlägg. Kramkram, och tagga ner! År 2005/6 är det INTE MER OK för män att säga att hushållsarbete är betungande -- det vet vi alla.
- 2005-12-12 21:27 yvonnebjorklund
-
Den sista kommentaren som Suzan Hallberg skrev lyfter sammanhanget enormt . Hur kan fem barn bli till om sexlivet uteblir? Är det jungfrufödsel som gäller, som när Jesus föddes? Tror inte det. Och om man skaffar barn får man ta konsekvenserna, och glädjen som det medför. Vem har någonsin trott att livet blir likadant efter ytterligare en familjemedlem, som när man bara var två? Hallå, vad är logiskt tänkande? Det är bara i böcker och filmer det finns en sådan värld där barnen sitter fint vid matbordet och aldrig kladdar ner sig, eller andra också för den delen. Jag förstår inte heller varför man ska applådera och ropa hurra när en man tar tag i något i hemmet. Han är också människa och ska veta vad som krävs i ett hem. Parförhållande går ut på att kompromissa och finna gynnsamma lösningar. Men det ska väl ändå inte vara som en domstol där man "får sina straff" tilldelade bara för att man är född som kvinna eller som man? Man vill leva med någon annan för att man älskar den personen och vill dela livet med den, med allt vad det innebär. Varför gör så många en höna av en fjäder? Stöka inte till det så blir det inte heller så mycket att städa. Skaffa inte en massa prylar som samlar damm. Enkel ekvation. Mindre saker i hemmet, mindre att städa och bråka om.
Och för alltid i världen, se till att barnen lär sig att ta sitt ansvar. Hur ska de annnars klara sig när de blir vuxna? Det finns curlingföräldrar och hotellmammor. Se till att ni är rollmodeller som de vill efterlikna! Gör inte barnen en björntjänst och rulla ut röda mattan! Om de har sina egna viljor, så ska de få ha det, men de måste veta att det är föräldrarna som bestämmer. Delad glädje dubbel glädje. En sak till, köp inte så mångaleksaker till barnen, eftersom det skapar mer oreda. Inget barn blir mer tillfreddställt bara för att det har tio nallar. Det räcker med max två. Mindre arbete och mer glädje för alla!
- 2005-12-11 16:39 SUZANN HALLBERG
-
Alla kalagar pa uteblivet sexliv., men hur far man da 5 barn....?
- 2005-12-02 15:14 Maja Schylström
-
Bra och tänkvärd text. Är så trött på att så fort en man gör hushållsarbete så klassas han som hjälte. Samtidigt ska förstås både mannen och kvinnan ta ansvar i hushållet, och jag kan bli irriterad när den ena partnern inte kan ställa krav, oavsett om det är en man eller kvinna. Trött på att göra allt själv? Kräv att få hjälp då istället för att spela martyr.
- 2005-12-01 15:25 mira
-
du har en enorm poäng,kvinnor har inget värde och hushållsarbete är inte jobbigt för kvinnor.
- 2005-11-29 11:49 Helena Svensson
-
Visst håller jag med att man ska hjälpas åt, men varför denna ilska för att de visar ett reportage där mannen är hemmaman..?? Bli glad, inse att det finns familjer där det är mannen som fixar allt.. Det finns fler än vad feministerna verkar tro... Men det verkar som om det aldrig får vara bra.. Ta detta med barnbidraget, nu ska det bli jämställt att vi kan dela på det, men DÅ skriker feministerna.. för det är till nackdel för dem.. Vad är det som säger att inte männen kan köpa barnkläder etc etc???
Däremot håller jag med Michis, låt barnen tidigt få lära sig att hjälpa till. Min dotter gråter varje gång hon måste städa och vi har diskussioner varenda gång.. Men jag gör det inte åt henne, ja det som hon har stökat ut..
Tänk när hon får hjälpa till att laga mat, skära sallad mm, gissa om hon äter?? Barn älskar att hjälpa till med hushållssysslor..
- 2005-11-29 00:08 Linda Kreuzinger
-
Familjesystemet är överskattat, skicka barnen på dagis va fan :)
- 2005-11-28 13:13 N RS
-
Håller med Michis.
Mina barn (4 & 6½)har "alltid" haft egna sysslor & ansvarsområden (naturligtvis anpassade efter ålder), och mina vänner har alltid häpnat över hur "duktiga" de är som hjälper till att duka eller sortera tvätt.
Hela familjen måste vara delaktig i hushållssysslorna, inte bara mamma & pappa...
- 2005-11-28 12:40 Michis
-
Tänka sig vad som skulle hända om föräldrarna vågade lägga lite ansvar på barnen med. Är de så gamla så de förväntas kunna gå i skolan tycker jag inte att det är för mycket begärt av barnen att gå upp när väckarklockan ringer, själva hålla reda på vad som ska ner i ryggsäcken, ställa ifrån sig tallrikar och glas på diskbänken (eller rätt in i diskmaskinen) etc. etc.
Passar man upp för mycket på sina barn så förväntar de sig ju alltid att få allt serverat.
Eller har jag fel?
(Observera att jag inte propagerar för att blöjbarn ska byta sina egna blöjor - bara att barn i takt med att de växer får ta större ansvar för det de själva ställer till med.
Kan en sexåring välta ut en hel låda lego på golvet kan sexåringen mycket väl lägga tillbaka allt lego i lådan sen också.)




